10/11/10

BANJIR: RUPA SEBENAR MANUSIA

assalamualaikum..

1. minggu lps 1 malaya gegar sbb KEDAH banjir teruk. bertahun lamenye aku asyik tgk negeri org banjir, sudahnye tahun ni negeri tempat aku blaja banjir.. dugaan woii.

2. kalo aku x de kat tmpt kejadian sampai skang la aku rasa banjir ni bkn benda berat. berat la kalo air tenggelam sampai kpala. tapi had lutot je, aku igt x de mende..

3. tahun ni banjir plg teruk kat kedah lepas thn 2005 dulu. aku pon x igt kedah penah banjir teruk tahun 2005. air had lutot pon smua keje tegendala kot. temasuk la aku nak balik x buleh.

4. critenye.. aku patot balik ipoh 5hb nov 2010 pukul 3 ptg. aku dah beli tiket sintok-butterworth malam sbelum tuh. da kompem dah ni. so, aku kemas2 la brg. dlm hujan aku hantar buku aku pinjam kat library sbb nak balik ptg tuh.

5. dengan smangat wajanye aku ngan bebi tgu bas tersobut kul 2.45 gitu. then x semena-mena bebi dpt msj kate bus lmbt sejam. ok. fine. aku tunggu lg pnuh sabo. x sampai 10 mnt pastuh, ada pulak call kate bus cancel sbb stuck kat banjir. hati bebi da luluh da sbb die da janji nak gi wedding membe die.

6. so, kiteorg smua bncg la nak grk camne. ok, dpt idea. gi kuala perlis amik bus gi shahab perdana. nak gi naik ape? TEKSI. 1 kreta 60 ringgit. jarak dr sintok ke kuala perlis aku x dpt agak tp lebih kurang 35 minit jgk la nak sampai.

7. lps call teksi tuh, aku tekejut sbb ada 2 org dah dlm teksi tuh sbb kiteorg ber3. yg sorg tuh plak punya la beso bdn. nak balik punya pasal aku himpit jugak. kematu juboq weh brimpit gitu. sampai kat k-perlis kiteorg tingtong la sorg 12 rgt. supposely!! TAPI.....

8. pakcik tu kata sorang 20 rgt padahal die dah kata 1 teksi 60 rgt. otw nak gi k.perlis pon aku dok dgr die on fon lg kata 1 teksi 60 rgt. inilah RUPA SEBENAR MANUSIA. TAMAK!!

9. aku ni student. duit mmg x brapa nak ada ngan PTPTN dpt half loan lg. pakcik tuh pulak janjinya lain. da la nak tanggung azab berimpit lg. sampai k.perlis ley pulak suka die je tuka2 harga. org dah susah, pakcik ni susahkan lg.

10. settle ngan pakcik tu, aku cari bus gi shahab perdana. harga tiket 15 rgt. sepatutnya lbh kurang 8-10 rgt SAHAJA. inila RUPA SEBENAR MANUSIA. sebok mencanang cari sukarelawan nak rgn kan beban mangsa banjir. aku ni mangsa banjir la jgk. kena NYAK jugak.

11. naseb baik bila sampai shahab bus nak balik ipoh harga tiket naik sikit je. sepatutnya 21 rgt naik 4 rgt lg. dan.. yang bestnye mase kiteorg nak klua dr sintok kiteorg slisih ngan bus yg spatutnya ambik kiteorg pukul 3 tuh. yg KONONNYA stuck kat banjir. ok la if x nak hntr kiteorg sbb takot stuck lg, tp at least org call angkat la. bukannya OFF kan PHONE.

12. kite dok dgr sana sini org nak tolong mangsa banjir. tapi ikhlas ke x.. allahualam. antara korg ngan tuhan la. nak nama ke. x tau la. sbb sampai skrg aku bebulu ngan pakcik teksi tu. nak doakan keburukan kat die mmg tuhan x terima. tp hope die sedar la die menipu org susah cam kiteorg.

13. cost aku balik ipoh dr sintok selalunya 25 rgt. tapi sbb cuti mengejut harituh cost aku :

tiket x jadi balik = RM 25.00
teksi penipu besar = RM 20.00
bas k.perlis-shahab = RM 15.00
bas a.star- ipoh = RM 25.00
TOTAL = RM 85.00

p/s : skurang2nya kerugian aku x sama byk ngan budak2 sabah srawak yg kena byr denda postpone tiket flight. =)

RAPUAN JAM 1.01AM.

No comments:

Post a Comment